#21 Byernes musik

Der er nogle byer, hvor musik og identitet er smeltet sammen. Aarhus i '90erne var lyden af Gnags, Helmig og TV2, København var engang Europas jazz-hovedstad - og så er der Sønderho på Fanø. Her har musik og dans gennem århundreder været en uløselig del af byens identitet og dyrkes stadig flittigt af indbyggerne. 

Tag med BYLYD til bal på Sønderho og til Musicon i Roskilde, hvor vi undersøger, hvordan bruger musik og kreativitet som bystrategisk udviklingsgreb. 

Værter er Niels Bjørn og Tobias Moe, lydproducer Maiken Vibe Bauer.

BYLYD er i 2016 udgivet i samarbejde med Akademisk Arkitektforening og støttet af Dreyers Fond. Foto i toppen: Gry Friis

Det er noget, man tager med, når man skal fortælle, hvad Sønderho er.
— Tove de Fries, spillemand

hvor man danser med sin mor

"En jeg kender, som hedder Thomas, han fortæller, at hans medstuderende griner, når han siger, at han skal hjem til Fanø som sommeren for at danse med sin mor og sine mostre. Men altså, det er jo det. Selvfølgelig danser man også med folk på ens egen alder, men hvis man rigtig skal lære det, så skal man op at danse med folk, der har danset i mange mange år."

Sådan fortæller Tove de Fries om dansens og musikkens betydning for den lille by på Fanø. Hun flyttede selv hertil for fjorten år siden, og arbejder som lærer på musikskolen, hvor hun underviser en stor del af byens yngre befolkning i violinspil. 

"Det handler meget om nostalgi, også for de unge. Uden det skal blive noget konservativt, forstokket noget, om at man kun kan gøre som i gamle dage. Men for mig er der en stolthed ved at spille den musik, som folk har spillet længe før mig," forklarer Tove. 

Og der bliver stadig både spillet og danset i Sønderho. Dels ved de traditionsrige baller i forsamlingshuse, og dels ved de utallige fester og festivaler, som afholdes på øen. 

Pinsefestival i Sønderho. Kvinden th. med violinen og de korte bukser er Tove De Fries. Foto: Lånt fra Facebook/pinsefestival 

Pinsefestival i Sønderho. Kvinden th. med violinen og de korte bukser er Tove De Fries. Foto: Lånt fra Facebook/pinsefestival 

 

Sønderhoning spilles i Canada

Fanø har en lang søfartshistorie, og musikken er vandret med de store skibe. I de senere år er der opstået en særlig venskabsforbindelse mellem Sønderho og den canadiske region Nova Scotia. Der er simpelthen melodier i Canada og Sønderho, der spilles forskelligt men grundlæggende er de samme. 

"Ligesom her spiller musik en kæmpe rolle i lokalsamfundet, der hvor jeg kommer fra. Min bedstefar var spillemand, og han ansås som en vigtig person på linje med præsten eller lægen," fortæller Troy MacGillivray i udsendelsen.  

Lyt mere til musikken fra Nova Scotia her: https://www.youtube.com/watch?v=xhV-7_mAAJs

Der skiftes til stepsko før aftenens koncert i Sønderho forsamlingshus i forbindelse med Godfolk Festival. Troy MacGillivray tv. og Louis Charles th.

Der skiftes til stepsko før aftenens koncert i Sønderho forsamlingshus i forbindelse med Godfolk Festival. Troy MacGillivray tv. og Louis Charles th.

musik som medskaber

I udsendelsens anden del besøger vi Musicon i Roskilde, som er en ny bydel, der udvikles i med inspiration fra den kreativitet, energi og det engagement, som Roskilde Festival repræsenterer. Udover rockmuseet Ragnarock, som man ser på billedet i toppen, skal her ligge Roskilde Festival Højskole, og så er der en række midlertidige containere, som giver kreative iværksættere en mulighed for at starte noget op, uden at det behøver være alt for besværligt. Pernille Just er byrumsdesigner derude og fortæller: 

"Min fornemmeste opgave som bydesigner er at skabe rum, som giver mulighed for, at folk kan tage dem i brug. Lige nu er vi fx i gang med at anlægge en plads med nogle mobile byrumsmøbler, som man kan flytte rundt på. Og så kommer der til at være en såkaldt grejbank, altså en container, hvor der er udstyr, så man nemt kan koble strøm og lys på pladsen og lave koncerter."

Det er en bærende ide ved Musicon, at området udvikles dynamisk og uden en egentlig masterplan. Man går undersøgende til værks, prøver sig frem og bruger erfaringer til at frembringe nyt. 

Et af de mest markante byrum i Musicon er Rabalderparken, som er dobbeltprogrammeret til skate- og løbehjulsbane og samtidig fungerer som regnvandsbassin. I udsendelsen stiller de to værter spørgsmål ved, om det er den rigtige strategi at fokusere på en skatepark, når det kreative og musiske ellers er hovedsporet i fortællingen om området. Men det afviser Pernille Just, der efterfølgende også kritiserer BYLYD for at have misforstået visionen bag Musicon, der ikke alene bygger på musik, men på ønsket om en kreativ, mangfoldig og levende bydel.

Vi beklager den misforståelse og opfordrer til at kigge nærmere på ideen bag Musicon her: 

Læs visionen bag Musicon

Ring eller skriv til os!

Vi håber, at du synes om BYLYD om Byernes Musik. Måske har vi sagt noget himmelråbende forkert? Eller negligeret de allervigtigste stemmer i debatten? I så fald må du råbe op på facebook - eller tage fat på os direkte, vi er aldrig længere væk end en opringning. Find kontaktinfo her

Tak, fordi du lytter med!