Landskabsarkitekt og professor i landskabsarkitektur Ellen Braae foran Kalø Slotsruin. Foto: Niels Bjørn

#79 BARNDOMMENS LANDSKAB 4 - ELLEN BRAAE

I det fjerde portræt i BYLYDs serie med toneangivende, danske landskabsarkitekter, er vi nået til Ellen Braae, professor på Københavns Universitet, og med faglige tråde, der rækker langt ind i såvel konkrete landskabsprojekter i Danmark, ind i generationer af nye landskabsarkitekter og til den brede befolkning, hvor Ellens klare pen markerer klare holdninger og argumenter frem om vores byer og landskabers værdi, kvaliteter og udvikling.

I portrættet tager Ellen Braae BYLYDs tilrettelægger Niels Bjørn med på tur rundt i sin barndoms landskab. Hun er formet af de bløde, langstrakte morænebakker på Mols, som hun kæmpede sig op ad på cykel for at få det lange sus nedad igen. Senere fik hun hest, og så åbnede området sig for alvor for Ellen. På hesteryg udforskede hun egnen, nogle gange helt ned til kysten, hvor hesten blev ført ud i vandet til en svømmetur.

Undervejs strejfes også det hospice, hvor Ellen Braaes mand sluttede sine dage. Det ligger i Ellens barndoms bakker. Kun tre uger fra diagnose til han var væk. Dødsfaldet var et chok for familien, og gjorde de næste år af Ellens liv til ren overlevelse.

Ellen Braaes bog, Beauty Redeemed, udfolder hendes tænkning om industrialderens byggerier, og hvordan vi skal finde ny skønhed og ny anvendelse i dem, i stedet for at erstatte dem med nyt. Hun er optaget af de lag af historie, som kommer på over tid. De gør steder mere komplekse og rige, mener hun, og var i 1990erne en af de første, som begyndte at tale om og for værdien af transformation af det eksisterende, i stedet for nedrivning.

Ellen Braae voksede op på en gård. Begge hendes forældre var dedikerede landmænd, som knoklede med jorden og dyrene. Som hun formulerer det var hendes mors optagethed af sit malkekvæg afgørende for, at barndommens ferier var korte. En ferie var hvad der kunne nås mellem morgen- og aftenmalkningerne. En køretur til Ebeltoft eller til Vestjylland.

Gården havde været i hendes fars slægt i generationer, siden en gruppe kvinder i familien sparede sammen til at købe den. I dag bor Ellens søster på gården.

Landskabet ved Kalø Vig, hvor Ellen som barn red på hesteryg til vandet. Foto: Niels Bjørn

Ellen Braaes forskerkarriere begyndte for alvor, da hun tog et halvt år til Paris og begyndte at vandre byen tynd, fordybe sig i byens historie og især faldt over den måde, Citroëns gamle bygninger og arealer var blevet transformeret til en park. At industriens gamle rammer kunne omdannes til værdifulde rum for nutidig oplevelse og behov, satte Ellen Braae på sporet af det, hun først lavede en ph.d.-afhandling om og siden har brugt en del af sit arbejdsliv på at forstå og formidle: Hvordan vi transformerer det, vi har, lægger lag på, øger kompleksiteten og værdien af det, i stedet for at smide det bort.

Ved siden af forskningen har Ellen Braae arbejdet som landskabsarkitekt. Først, som nyuddannet, hos Torben Schønherr; siden var hun med til at stifte tegnestuen Metopos, indtil forskningen og undervisningen kom til at fylde så meget, at hun måtte dedikere sig helt til det.

Der er dog plads til at drive forlag ved siden af professorlivet. Ikaros Press er et lille, fag-forlag, som Ellen overtog fra hendes mand. Her udgiver hun bøger om arkitektur, landskabsarkitektur og planlægning.

Ikaros Press er Ellen Braaes forlag. Her udgiver hun bøger om landskabsarkitektur, arkitektur og byplanlægning.


BARNDOMMENS LANDSKAB 4 - ELLEN BRAAE

Medvirkende: Ellen Braae, landskabsarkitekt, professor og forlægger

Original musik er komponeret og indspillet af: Eske Nørrelykke

Idé, tilrettelæggelse, interview, klip og produktion: Niels Bjørn

Mange tak for støtte til serien fra Statens Kunstfond og Dreyers Fond