BYLYD #3 STORYTELLING

I dette afsnit af podcasten BYLYD sætter vi fokus på, hvordan branding og kommunikation kan være med til at forme byudviklingen - både på den gode og den mindre gode måde. Og så ser vi på, hvad der sker, når helt almindelige borgere tager fortællingen om byen i egen hånd.

Afsnittet er produceret af Tobias Moe

Det kræver, at arkitekten dropper den der gamle værkforståelse og kommer ned fra sit elfenbenstårn.
— Johan Galster, 2plus1

VOLLSMOSE SOM TURISTATTRAKTION

Vollsmose er Odenses tredjestørste brand. Foto: 2plus1

Vollsmose er Odenses tredjestørste brand. Foto: 2plus1

I udsendelsen møder I Johan Galster, der er administrerende direktør i idebureauet 2plus1, der har hænderne helt nede i den strategiske kommunikations-muld og giver praktisk indblik i, hvordan arbejdet med storytelling fungerer til daglig. Han fortæller blandt andet om projektet "Visit Vollsmose", hvor man har haft fokus på potentialer i stedet for problemer for at vende billedet af brændende biler og ballade til en attraktiv bydel og besøgsmål for turister.
Projektet har formået for første gang at få Vollsmose til at give positivt udslag på image-målinger.
Læs mere om Visit Vollsmose her

Jeg er nørrebro

Mens kommuner og planlæggere arbejder med fortælling som strategisk værktøj til at få borgerne til at deltage i byens udvikling, så er der også en voksende tendens til, at borgerne tager fortællingen om byen i egen hånd, og en række audiowalks, byvandringer, små lokale webradiostationer er spiret frem i de senere år. Her på BYLYD er vi faldet over JEG ER NØRREBRO, som er en gps-drevet audiowalk, hvor man kan gå gennem kvarteret og få små lydbilleder optaget på de steder, man går forbi ind i øregangene.
Du kan høre et par af fortællingerne i BYLYD #6, men vi anbefaler at hente app'en og få en helt anderledes oplevelse af berømte og berygtede Nørrebro.

Tjek også lokalwebradiostationen Ghettoblaster. Eller den kunstneriske lydvandring fra Ydre Nørrebro, skabt i forbindelse med Copenhagen Art Week i 2013. Eller lydvandringen HJEM TIL BLÅGÅRDEN, som giver et personligt og nuanceret billede af kvarteret omkring Blågårds Plads. Den er skabt HØRT, en organisation som arbejder med at få folk til at deltage i demokrati og byudvikling gennem kunstneriske, innovative processer, i samarbejde med radioproducent Julie Thing. I dansk skala lidt på samme måde som:

the enabling city

Vi har et interview med Chiara Camponeschi, som har stiftet den sociale innovationsorganisationThe Enabling City, der arbejder med at fremme aktiv borgerdeltagelse gennem kreative og fantasifulde løsninger. Hvorfor er historiefortælling så stærkt et redskab? Hvornår fungerer den bedst - og hvornår risikerer den at komme på tværs af en positiv byudvikling? Det spørger vi den amerikanske iværksætter om i slutningen af udsendelsen.
Hun fremhæver blandt andet udviklingen af Christchurch, New Zealand, der er blevet til et laboratorium for borgerdrevet byplanlægning, efter at et voldsomt jordskælv hærgede byen i 2011. Læs mere om det herher og her

Vært: Tobias Moe
Lyddesign/klip/mix: Maiken Vibe Bauer

Redaktionen er: Maiken Vibe Bauer, Niels Bjørn, Kristoffer Friis Sørensen og Tobias Moe.

Udsendelsen blev bragt første gang d. 11. juli 2015